SARASTUS

Kansallinen ja eurooppalainen, traditionalistinen ja radikaali verkkolehti

Taiteilijoita oikealta, osa 5: P. R. Stephensen

 

M. A. MERETVUO

Taiteen kenttää on totuttu pitämään vasemmistoliberaalin hegemonian alueena koko sotien jälkeisen ajan. Katsottaessa ajassa kauemmas taaksepäin, 1800-luvun lopulle ja 1900-luvun alkuvuosikymmeniin, huomataan tilanteen olleen päinvastainen. Siinä missä kotimaamme kansallisromantiikkaa edustaneet taiteilijat ovat hyvin tunnettuja, on harvempi suomalainen kuullut vaikkapa Filippo Marinettista tai Knut Hamsunista. Tämän kirjoitussarjan tarkoitus on esitellä taiteilijoita, jotka nykyajan kulttuurisen establishmentin näkökulmasta ovat edustaneet väärää poliittista näkökulmaa. Siitä syystä heidän taiteensa, ja pahimmillaan koko olemassaolonsa on haluttu unohtaa. Kirjoitussarja perustuu Kerry Boltonin kirjaan ”Artists of the Right”, jonka lisäksi olen käyttänyt monia verkkosivuja lähdeaineistona.

***

Australialainen Percy Reginald Stephensen on varmasti tämän kirjoitussarjan tuntemattomin henkilö Suomessa. Vuonna 1901 syntynyt Stephensen tunnetaan kotimaassaan paitsi tuotteliaana kirjailijana, kääntäjänä ja kustantajana, myös poliittisena aktivistina lyhytikäiseksi jääneessä Australia ensin -liikkeessä. Hänet internoitiin eli vangittiin ilman oikeudenkäyntiä yhdessä muiden liikkeen jäsenten kanssa vuonna 1942 epäiltynä yhteistyöstä japanilaisten kanssa. Kuten moni muukin tässä kirjoitussarjassa käsitelty henkilö, hän on kotimaassaan edelleen kiistanalainen hahmo.

Stephensenin oma poliittinen ura on kiinnostava, sillä hän oli alun perin intomielinen kommunisti. opiskellessaan Oxfordin yliopistossa hänet jopa uhattiin erottaa, mikäli hän ei itse eroaisi Australian kommunistisesta puolueesta. Stephensen taipui painostuksen edessä mutta ei luopunut vakaumuksestaan vaan alkoi jopa opetella venäjää matkustaakseen Neuvostoliittoon. Hän kuitenkin perui tämän suunnitelman tavattuaan tulevan vaimonsa, balettitanssija Winifred Venuksen. Vuoden 1936 näytösoikeudenkäynnit Moskovassa, joissa kuusitoista toisinajattelijaa tuomittiin kuolemaan, saivat Stephensenin näkemään kommunismin uudessa valossa ja luopumaan aatteen kannattamisesta. Hän kirjoitti samana vuonna kuuluisimman teoksensa The Foundations of Culture in Australia, josta muodostui alku niin kutsutulle Jindyworobak-liikkeelle. Se oli australialainen kirjallisuuden suuntaus, jossa otettiin vaikutteita maan alkuperäisestä kulttuurista ja myyteistä. Stephensen myös rahoitti Australian ensimmäistä aboriginaalien lehteä, The Abo Callia, jota toimitti aboriginaali aktivisti Jack Patten.

Stephensenin kirjallinen tuotanto on niin laaja, että on vaikea kiteyttää sitä mihinkään tiettyyn teokseen. Hän julkaisi yli 30 teosta, käänsi niin Nietzscheä kuin Leniniä ja toimi historioitsija Frank Clunen haamukirjoittajana. Hänen tuttavapiiriinsä kuuluivat mm. D.H. Lawrence ja Aldous Huxley. Hän oli mukana pyörittämässä Fanfrolico Press -kustantamoa, ja perusti vuonna 1929 oman, Mandrake Press -kustantamon. Se tuli tunnetuksi mm. Aleister Crowleyn teoksista Moonchild ja Confessions. Stephensen piti Crowleyn kapinallisesta imagosta niin paljon, että kirjoitti hänestä jopa eräänlaisen elämänkertakirjan, The Legend of Aleister Crowley, joka perustui Crowleyn kirjoista julkaistuihin lehtiartikkeleihin ja arvosteluihin. Lähdettyään briteistä takaisin Australiaan, Stephensen perusti vuonna 1933 oman P.R. Stephensen & Co. -yhtiön. Pian tämä yhtiö ajautui kuitenkin talousvaikeuksiin ja konkurssiin.

Stephensen oli kustantajana toimiessaan tutustunut juutalaisten salaliitosta kertovaan Siionin viisaiden pöytäkirjaan, ja puhui äänekkäästi juutalaisia vastaan. Hänen mielestään juutalaiset olivat vain omia intressejään ajava separatistinen vähemmistö, joka piti itseään ”Jumalan valittuna kansana”. Tämä oli yksi syy siihen, miksi hän halusi irrottaa Australian toisesta maailmansodasta. Myös Stephensenin perustama Australia ensin -liike suhtautui sionismiin torjuvasti. Liikkeen äänenkannattajassa The Publicistissa hän kirjoitti, että vain Japani maailman kaikista valtioista oli vapaa juutalaisesta finanssitaloudesta. Liike tuki näkyvästi akselivaltoja ja lehden toimistossa myytiin japanilaisten, saksalaisten ja italialaisten propagandamateriaalia. Stephensen vastusti demokratiaa, koska näki sen modernin maailman rappion ilmentymänä. Hänen mukaansa Australia tarvitsi vahvaa johtajuutta, jollaisen muodostuminen demokraattisessa järjestelmässä ei olisi mahdollista. Australia ensin -liikkeen poliittinen ohjelma julisti ”kansallista sosialismia kansainvälisen kommunismin sijaan.” Käytännössä tämä tarkoitti korporatiivista talouspolitiikan järjestelmää. Stephensen myös korosti valkoisen rodun asemaa Australian kantavana voimana ja oli huolissaan laskevasta syntyvyydestä. Tätä ei kuitenkaan tule nähdä minään ”valkoisena ylivaltana”, kuten alussa mainittu yhteys aboriginaaliaktivismiin osoittaa. Hän myös vastusti naisten joutumista teollisen tuotannon hyväksikäyttämäksi feminismin nimissä, ja katsoi naisten olevan oikeutettuja keskittymään lapsista huolehtimiseen.

Australia ensin -liike ei ehtinyt muodostua puolueeksi asti, vaan Stephensen vangittiin ilman oikeudenkäyntiä vuonna 1942 kuudentoista muun liikkeeseen kuuluneen kanssa. Hän pysyi internoituna kolmen ja puolen vuoden ajan. Sodan päätyttyä hän pysytteli kymmenen vuoden ajan poissa julkisuudesta, auttaen australialaisia kirjailijoita. Vuonna 1959 hänen maineensa oli palautunut niin paljon, että häntä pyydettiin luentokiertueelle. Tämän jälkeen hän julkaisi vielä useita kirjoja vuoteen 1965 tapahtuneeseen kuolemaansa mennessä.

Mielenkiintoisena yksityiskohta on mainittava, että yksi Stephensenin liikettä kannattaneista oli Alexander Rud Mills, ensimmäinen uuspakanallista odinismia Australiassa esille tuonut henkilö. Mills kannatti kansallissosialistista Saksaa ja jopa matkusti tapaamaan Hitleriä. Hän kirjoitti useita kirjoja odinismista ja perusti vuonna 1934 Anglecyn Church of Odin -nimisen uskonnollisen järjestön. Millsin pakanallisuutta ei kannata erehtyä luulemaan vain muinaisten kulttimenojen jäljittelyksi, sillä hänen odinisminsa muistutti enemmän Jungin tulkintaa arkkityypeistä. Hänen näkemyksistään otti vaikutteita mm. tanskalainen Else Christensen, joka teki odinismia tunnetuksi 1960- ja 70-luvuilla. Tämän kirjoitussarjan ympyrä sulkeutuu Kerry Boltonin myötä, joka vuonna 1980 perusti Uuteen-Seelantiin Church of Odin -nimisen liikkeen. Useiden tieteenalojen tohtori Bolton on sen jälkeen toiminut mm. Uuden-Seelannin fasistisessa unionissa, Nationalistisessa työväenpuolueessa ja Kansallisessa rintamassa. Tämän lisäksi hänet tunnetaan erilaisten esoteeristen ryhmien perustajana 1990-luvulla. Artists of the Right -kirjojen lisäksi hän kirjoittanut useita merkittäviä teoksia. Näitä ovat mm. The Decline and Fall of Civilisations (2017), Revolution from Above (2011), The Psychotic Left (2013) ja The occult and subversive movements: Tradition & counter-Tradition in the struggle for world power (2017).

M. A. Meretvuo on kirjailija ja kääntäjä. Hän on julkaissut tietokirjan ”Seksin ja uskonnon vaiettu historia” (2016) sekä romaanin ”Pilvikädet” (2018).

Information

This entry was posted on huhtikuu 13, 2019 by in Henkilökuvat, Kulttuuri and tagged , , , , , .
%d bloggers like this: